Departamento de Lingua Galega
Equipo de Dinamización Lingüística
Equipo de Dinamización Lingüística
"O idioma é a forza
que nos xungue e sostén,
¡Si perdemos a fala
non seremos ninguén!"
de As rúas do vento ceibe
XUSTIFICACIÓN
O obxectivo principal deste traballo é a contribución a mellóraa da competencia lectora e ao proceso de normalización lingüística do idioma galego (¡tan abandonado da man de Deus nestes tempos!). Quixera aclarar que o traballo está feito para mellorar a competencia lingüística nesta lingua. Con todo, o autor homenaxeado este ano, Manuel María, dá xogo para ser utilizado en moitos niveis diferentes e como base para traballar a riqueza que supón o plurilingüismo en calquera comunidade.
INTRODUCIÓN
Con este traballo preténdese dar a coñecer a figura e a obra de Manuel María Fernández Teixeiro no noso instituto, así como analizar unha época de moita importancia en Galicia para o proceso de normalización lingüística polas súas ricas manifestacións culturais na nosa lingua.
Achegar a vida e a obra de Manuel María ao alumnado do centro IES María Sarmiento de Viveiro pemítenos traballar moitos dos estándares de aprendizaxe comúns a todos os cursos de Secundaria .
ESTÁNDARES
- Valora a lingua como medio de relación interpersoal e de sinal de identidade dun pobo e móstrase capaz de explicar a súa postura.
- Describe e analiza a situación socio-lingüística de Galicia.
- Coñece as principais iniciativas normalizadoras da lingua galega.
- Comprende o concepto normalización e explica o proceso normalizador do galego.
- Analiza a súa propia práctica lingüística e valora a importancia de contribuír individual e socialmente á normalización da lingua galega.
- Le autonomamente obras ou textos representativos da literatura galega, resume o seu contido, sinala os seus trazos característicos definitorios e relaciónaos co contexto histórico, cultural e sociolingüístico do período da literatura galega correspondente.
- Compara textos literarios dunha mesma época ou período ou de diferentes épocas e períodos atendendo aos seus principais contidos, sinala os seus trazos característicos definitorios e pon todo en relación co contexto histórico, cultural e sociolingüístico da(s) época(s) ou de o(s) período(s).
- Le expresiva, comprensiva e/ou dramatizadamente textos narrativos, poéticos, teatrais e ensaísticos representativos da literatura galega.
- Elabora traballos individual e/ou colectivamente, nos que se describen e analizan textos representativos da literatura galega.
OBXECTIVOS
Os obxectivos son dar a coñecer a vida e a obra do Poeta dá Terra Cha ao maior número de alumnos do centro, implicalos na lectura das súas obras e visualizar o seu traballo a toda a comunidade educativa. Desde o Departamento de Lingua Galega e Literatura xunto co Equipo de Dinamización Lingüística, colocamos na entrada do centro unha serie de infografías:
Vida
Obra poética. Líña do tempo.
Traballo para 1º de ESO
Logo da lectura de Os soños na gaiola os alumnos de 1º fixeron caligramas e debuxos relacionados con algún poema do libro. Estes traballos servirán á Biblioteca do noso centro para unha exposición conxunta das bibliotecas escolares da Mariña lucense.
A fouce |
O meu barco |
O caracol e O cuco |
A festa do patrón |
Scratch no Departamento de Tecnoloxía
En Programación informática de 1º de ESO, que imparte María José Riveira, traballan con Scratch:
Álvaro e Rosalía, 1º C
En 2º de ESO
Neste curso o alumnado creou mapas visuais sobre as distintas temáticas da obra poética de Manuel María.
O intimismo en Manuel María |
1º ciclo da ESO. Algúns traballos.
O Departamento de Francés tamén se sumou a esta homenaxe manuelmariana cunha orixinal exposición de textos do autor en francés que crearon os alumnos de 2º da ESO coordinados pola profesora Mª José Veiga:
3º de ESO
Mural
Videopoemas
En 3º tamén estamos creando videopoemas con Movie Maker para o Proxecto Colaborativo As Nosas Letras (Un blog colaborativo para celebrar ou Día das Letras Galegas). Os alumnos despois de ler un poema fan unha montaxe con imaxes e música.
Louvanza das zocas vilalbesas chamadas chinelas
Poema ós cruceiros da Terra Cha
Ítaca
O noso amor
4º ESO
En 4º Diversificación limos Terra Cha e para analizar a súa estrutura, a súa temática e unha mellor comprensión do léxico debuxaron mapas mentais cos que fixeron un mural para expoñelos.
Creando personajes
Co obxectivo de ler a obra teatral Aventuras e desventuras dunha espiña de toxo chamada Berenguela e facer unha dramatización con marionetas no noso guiñol en tempo récord montamos un pequeno taller de creación de personaxes para telos esta semana e facer a primeira lectura en 4º Diversificación. Somos conscientes de que nos quedaron un pouco simples, aínda que a experiencia gustounos e volverase a repetir. En dúas sesións, cun pouco de goma Eva, tesoiras, uns cantos calcetíns vellos e silicona estabamos preparados para a lectura.
Berenguela, a espiña de toxo |
Berenguela, crego e garda |
Carceleiro, Espírito do monte, Xuíz e Folla de carballo |
Permitímonos a licenza de facer feminino un dos personaxes: no canto de recadador de impostos, decidimos que habería unha "recadadora" xa que estamos seguros de que iso non lle importaría a Manel María.
Ferramentas |
O teatriño |
Escena 1
RECURSOS
Casa Museo Manuel María . É un espazo no que se garda o legado de Manuel María e ofrece nuerosos recursos para educación.
Primavera das letras Páxina de la RAG con recursos sobre o autor e descargables
Coordinadora Galega de Equipos de Normalización e Dinamización Lingüística Web que recolle numerosos recursos sobre a lingua galega cun especial do autor.
RECURSOS TIC
Easel.ly
Canva
Scratch.mit.edu
Calameo
Movie Maker
YouTube
Kizoa
O meu agradecemento ao amigo e compañeiro de centro Primitivo Marcos polo magnífico retrato de Manuel María que fixo para compartir con toda a comunidade educativa e por poñer a súa arte a disposición da cultura galega.
Comentarios
Publicar un comentario